آیا در کسبوکارتان به مسیری که مشتری باید از ابتدای آشنایی با برند شما تا خرید از شما طی کند، فکر کردهاید؟ آیا تاکنون نقش کد تخفیف در خریدهای موبایلی را بررسی کردهاید؟ این مسیر در دنیای بازاریابی، سفر مشتری (Customer Journey) نام دارد. سفر مشتری به فرآیندی گفته میشود که کاربران طی میکنند تا از وجود یک محصول یا خدمات تازه باخبر شوند و پس از ارزیابی، آن را خریداری کنند. اصلیترین مراحل سفر مشتری، شامل ۳ مورد زیر است:
آگاهی (Awareness)
توجه (Consideration)
تصمیم (Decision)
کاربران در هر یک از مراحل، الگوی رفتاری خاصی دارند. توجه و آنالیز سفر مشتری به شما کمک میکند تا مناسبترین استراتژی بازاریابی را در هر مرحله در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شما هرگز نباید برای کسی که اصلا محصولتان را نمیشناسد و کسی که تا مرز خرید از شما آمده، استراتژی یکسانی را اجرا کنید. اگر با این مفهوم آشنایی ندارید، پیشنهاد میکنیم پست کالج تپسل درباره قیف بازاریابی و سفر مشتری را مطالعه کنید. در این پست، قصد داریم درباره نقش تاثیرگذار کوپن و تخفیف در سفر مشتریان در موبایل صحبت کنیم.
کد تخفیف چه نقشی در سفر مشتری در موبایل دارد؟
بر اساس تحقیقات جدید گروه مشاوره BRP، اکثریت کاربران (۶۷٪) تمایل بیشتری به خرید از خردهفروشانی دارند که تخفیفهای موبایلی ارائه میدهند. با وجود چنین آماری، تنها ۴۰ درصد از کسبوکارهای خردهفروشی و برندهای تایید کردهاند که کد تخفیف در خریدهای موبایلی را به عنوان بخشی از خریدهای درون اپلیکیشن موبایل در نظر گرفتهاند.
استفاده از تلفنهای هوشمند و متعاقباً اپلیکیشنهای موبایل روز به روز در حال افزایش است. امروزه اهمیت وجود اپلیکیشنهای موبایل بر هیچ کسبوکاری پوشیده نیست. کاربر آنلاین امروزی به دنبال سادهترین راهها برای خرید آنلاین است و از آنجایی که گوشیهای موبایل همواره در دسترس هستند، بهترین شیوه استفاده از اپلیکیشنهای موبایل است. تحقیقات این موسسه ثابت کرده است که درصد خریدهای موبایلی همچنان در حال رشد است؛ بر اساس این مطالعه، ۴۱ درصد از مشتریان قصد دارند تناوب خرید از طریق موبایل و تبلت را افزایش دهند. با وجود چنین آمار قابل توجهی، تنها ۴۱% از خردهفروشان برای بهبود تجربه و سفر مشتری در موبایل برنامهریزی کردهاند.
بسیاری از مشتریان (۳۴٪) هنوز برای جستجوی قیمتها از موبایل استفاده میکنند، در حالی که ۲۸ درصد از مشتریان برای پیدا کردن پیشنهادها و تخفیفهای ویژه از طریق موبایل سرچ میکنند. بنابراین نمیتوان نقش موثر کد تخفیف در خریدهای موبایلی را نادیده گرفت.
صاحبان کسبوکارهای خردهفروشی میتوانند با طراحی درست سفر مشتری و قابلیتهای موبایلمحور، تجربه خوبی را برای کاربران موبایلی ایجاد کنند تا اغلب مشتریانی که از طریق موبایل سرچ میکنند، به سمت خرید هدایت شوند. ۶۸% درصد از کسبوکارهای خردهفروشی میگویند موبایلوب برای مشتریان خود ایجاد کردند؛ در حالیکه تنها ۴۷% از آنها اپلیکیشن موبایل برای کسبوکارشان ایجاد کردند.
توجه داشته باشید حتی اگر خریدهای نهایی کاربران در فروشگاه و به صورت حضوری انجام شود، تحقیقات نشان میدهد که وب/اپ موبایل در پروسه هدایت خرید مصرفکنندگان نقش بسیار مهمی دارند. تصویر زیر نشاندهنده میزان توجه صاحبان کسبوکارها به انواع قابلیتهای موبایلی است. سه دسته کلی در این نمودار ارائه شده: ۱- قابلیتهای موبایلی که به درستی اجرا شده، ۲- قابلیتهای موبایلی که اجرا شده و نیازمند بهبود است، ۳- قابلیتهای موبایلی که صاحبان کسبوکار قصد دارند طی ۲ سال آینده اجرا کنند.
پیشرفت فناوری تحت تاثیر کد تخفیف در خریدهای موبایلی
با افزایش استفاده مردم از موبایل و اپلیکیشنهای موبایل در سالهای اخیر شاهد پیشرفتهای چشمگیری در زمینه ترکیب فناوریهای تازه برای هدایت بهتر مشتری در طول سفر مشتری هستیم. برای شناسایی مشتریان موبایلی که به صورت فیزیکی وارد مغازه میشوند، راههایی وجود دارد. ۶۱% از خردهفروشان برنامهریزی کردند که به منظور کمک و هدایت کاربران موبایلی که قصد خرید از فروشگاهها دارند، از فناوریهای تازه استفاده کنند اما فقط ۳۹% از مشتریان، موبایل را ابزاری برای شخصیسازی خریدهای خود میدانند.